Käytämme verkkosivustollamme evästeitä sisällön ja mainosten personointiin, sosiaalisen median ominaisuuksien tarjoamiseen ja verkkosivustomme liikenteen analysointiin. Jotta voimme tarjota sinulle kätevän verkkokokemuksen ja parantaa viestintäämme, klikkaa "HYVÄKSY KAIKKI". Näin toimimalla annat suostumuksesi tietojesi käsittelyyn ja jakamiseen sosiaalisen median, mainonnan ja analytiikan yhteistyökumppaneidemme kanssa. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa
Asetuksissa
Tiesuunnittelu on ja pysyy ratkaisevan tärkeänä turvallisuuden kannalta
15.8.2024Turvallisuus tiellä
Maanteillä on edelleen eniten onnettomuuksien uhreja
Kaksikaistaisuuden lisääntyminen sekä pensaat tien reunoilla ovat osoittaneet toimivuutensa
Erityisesti kehitetty työkalu osoittaa teiden turvallisuustason 84 maassa
Teiden ja niiden reunavyöhykkeiden suunnittelu on edelleen yksi ratkaisevista tekijöistä onnettomuuksien syntymisessä. ” Huolellisella suunnittelulla ja asianmukaisella toteutuksella voidaan estää onnettomuudet kokonaan tai ainakin minimoida niistä aiheutuvat riskit ja optimoida liikenteen toimivuus”, sanoo DEKRAn onnettomuustutkija Markus Egelhaaf viitaten DEKRAn liikenneturvallisuusraporttiin 2024, jonka otsikkona on ”Traffic Environments for People”. Yksi haasteista: On vältettävä keskeisiä ärsykkeitä, jotka voivat johtaa reitin virheearvioihin. Tavoitteena on DEKRA:n asiantuntijan mukaan itsestään selvä tie, jossa liikenne ja sivutilat on suunniteltu anteeksiantavasti.
Maailmanlaajuisesti katsottuna maantiet ovat jo vuosia olleet lähes kaikkialla eniten kuolonuhreja vaatineita teitä. Tämä käy ilmi muun muassa kansainvälisen liikennefoorumin (ITF) kansainvälisen liikenneturvallisuustieto- ja analyysiryhmän (IRTAD) keräämistä tiedoista. Tietojen mukaan yli puolet kaikista tieliikennekuolemista vuonna 2022 johtui maaseututeillä tapahtuneista onnettomuuksista 17:ssä 25 valitusta maasta - Suomessa, Irlannissa ja Uudessa-Seelannissa luku oli jopa kaksi kolmasosaa. Saksassa osuus oli 57 prosenttia vuonna 2022; luku on ollut suunnilleen sama jo vuosia. Vain Etelä-Koreassa, Alankomaissa, Japanissa ja Portugalissa kaupunkien sisäiset tiet olivat onnettomuusalttiimpia. ”Liikenteen sääntelytoimenpiteiden, kuten nopeusrajoitusten tai ohituskieltojen, lisäksi tieinfrastruktuurin parannukset ovat usein välttämättömiä maaseudun teiden torjumiseksi”, DEKRAn onnettomuustutkija painottaa.
DEKRAn liikenneturvallisuusraportissa 2024 esitellään esimerkkinä onnistuneesta uudelleensuunnittelusta Bruce Highway Australiassa. Suuria osia maan itärannikolla sijaitsevasta yli 1 000 mailin pituisesta tieosuudesta on viime vuosina optimoitu liikenneturvallisuuden kannalta. Vuoteen 2028 ulottuvan 15-vuotisen infrastruktuuriohjelman toimenpiteisiin kuuluvat muun muassa leveät keskikaistat, risteysalueiden parannukset, turvakaiteet ja osittainen moottoritien kaltainen laajennus, jossa on jopa neljä kaistaa molempiin suuntiin. Tulokset ovat vaikuttavia: Liikennekuolemien määrä on vähentynyt huomattavasti pelkästään Cooroyn ja Curran kaupunkien välisellä 38 mailin pituisella osuudella. Queenslandin kuninkaallisen autoklubin (Royal Automobile Club of Queensland) mukaan vuosina 2005-2009 siellä kuoli liikenneonnettomuuksissa 22 ihmistä, kun taas vuosina 2018-2022 heitä kuoli vain kolme. Tämä tarkoittaa 86 prosentin vähennystä.
Hyviä kokemuksia 2+1-teistä
Ei ole epäilystäkään siitä, että johdonmukainen kaksikaistainen laajentaminen, jossa ajosuuntien kaistat on erotettu rakenteellisesti toisistaan, voi vaikuttaa pysyvästi vastaantulevien liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseen - erityisesti vilkkailla teillä, joilla on paljon raskaita tavarankuljetusajoneuvoja. Kuitenkin myös silloin, kun täydellinen kaksikaistaistaminen ei ole välttämätöntä tai mahdollista, voidaan luoda turvallisia ohitusmahdollisuuksia. Ruotsissa 1990-luvun alussa kehitetty niin sanottujen 2+1-teiden periaate on osoittautunut tässä suhteessa erityisen tehokkaaksi.
Tämäntyyppisessä laajentamisessa vastakkaisia ajosuuntiin rakennetaan vuorotellen kaksikaistainen ja yksikaistainen osuus. Perinteinen 1+1-linjaus vaihtelee pituudeltaan ja ulottuu jopa useiden kilometrien pituiseksi ohituskiellolla, ennen kuin jompaankumpaan suuntaan on jälleen käytettävissä kaksi kaistaa.
Kokemukset tällä tavoin parannetuista tieosuuksista ovat olleet myönteisiä: onnettomuuksien määrä on vähentynyt ja onnettomuuksien vakavuus on vähentynyt; ohituskiellot ovat saaneet suuren hyväksynnän. Ruotsissa kaksikaistaisten teiden muuttaminen 2+1-kaistaisiksi on vähentänyt kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrää näillä tieosuuksilla 50-80 prosenttia.
Puskien ja pensaiden kohdennettu käyttö
Jokaisella tieluokalla on erityisiä riskejä onnettomuuksien esiintymisen ja seurausten kannalta. Erityisesti maaseututeillä ajoradalta poistuminen ja törmääminen tien sivussa olevaan esineeseen on kriittinen ja yleinen tilanne. Vaikka kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa, joissa on ollut osallisena puita ja pylväitä, kuolleiden määrä on vuosien mittaan vähentynyt, puu-onnettomuuksien osuus onnettomuuksien kokonaismäärästä ei ole monista ponnisteluista huolimatta juuri muuttunut. Esimerkiksi Saksassa kaikkien tieluokkien osalta kuolemaan johtaneiden puu-onnettomuuksien osuus oli 20 prosenttia vuonna 2010 ja 17 prosenttia vuonna 2021. Muilla teillä kuin taajamatonteilla, joilla ei ole moottoriteitä, eli maanteillä, osuus oli 24 prosenttia. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että Ranskassa ONISR:n vuotuisen onnettomuusraportin mukaan 1 733 ihmistä menetti henkensä maaseututeillä vuonna 2021 - 37 prosenttia heistä puun aiheuttamissa onnettomuuksissa. ”Luvut tekevät selväksi, että tienvarsien turvallinen suunnittelu on ensiarvoisen tärkeää. Toimenpiteet onnettomuuksien seurausten minimoimiseksi ovat erityisen kiireellisiä kaupunkien ulkopuolisessa liikenteessä - erityisesti tien vieressä tapahtuvien törmäysten riskin osalta.”
DEKRA on jo vuosien ajan huomauttanut tästä ongelmasta ja vaatinut, että tien välittömässä läheisyydessä olevat puut ja mastot on kiinnitettävä tehokkailla suojalaitteilla tai esteet on poistettava mahdollisuuksien mukaan. Jos kumpikaan ei ole mahdollista, sallittua nopeutta tulisi alentaa. Suojalaitteet tarjoavat kuitenkin optimaalisen suojan vain, jos ne on sijoitettu riittävän etäälle esteestä. Kun uusia puita istutetaan ajoradan viereen, on myös tärkeää varmistaa riittävä etäisyys. Puskien ja pensaiden kohdennettu käyttö voisi olla turvallisuuden kannalta tärkeä vaihtoehto tiensuunnittelussa erityisesti maaseudulla. DEKRA:n törmäystestit ovat aiemmin osoittaneet, että ajoneuvon matkustajiin kohdistuvat vaikutukset ovat noin kahdeksan kertaa pienemmät törmäyksessä pensaiden kanssa kuin törmäyksessä puiden kanssa.
Teiden tähtiluokitus
Yhdistyneet kansakunnat sopi marraskuussa 2017 kahdestatoista vapaaehtoisesta tulostavoitteesta, joilla pyritään ehkäisemään onnettomuuksia kaikissa paikoissa mahdollisimman hyvin ja puolittaa tieliikennekuolemien määrä vuosien 2021 ja 2030 välillä. Tavoitteen 3 mukaan kaikkien uusien teiden olisi täytettävä tekniset standardit, joissa otetaan huomioon kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuus, tai saavutettava kolmen tähden luokitus tai parempi luokitus vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen 4 mukaan vuoteen 2030 mennessä yli 75 prosenttia matkoista olisi tehtävä nykyisillä teillä, jotka täyttävät kaikille tienkäyttäjille tarkoitetut tekniset standardit ja joissa otetaan huomioon liikenneturvallisuus.
”Tässä suhteessa on vielä paljon tehtävää”, DEKRAn onnettomuustutkija huomauttaa. Tämän osoittaa esimerkiksi iRAP Safety Insights Explorer, jonka on kehittänyt International Road Assessment Programme (iRAP), voittoa tavoittelematon järjestö, jolla on neuvoa-antava asema YK:n talous- ja sosiaalineuvostossa. Työkalun arvioinnit kattavat noin 370 000 tiekilometriä 84 maassa.
Tieliikenneturvallisuusluokitusten osalta listattujen maiden väliset erot ovat toisinaan valtavia. Esimerkiksi Yhdysvalloissa 30 prosentilla ajoneuvon matkustajaluokkaan luokitelluista tiekilometreistä on kolmen tähden luokitus, 33 prosentilla neljän tähden luokitus ja 17 prosentilla viiden tähden luokitus. Noin 20 prosenttia on teitä, joilla on kahden tai yhden tähden luokitus. Keniassa vain noin 25 prosentilla teistä on kolmen tähden tai parempi luokitus. 48 prosentilla teistä on yhden tähden luokitus (lisätietoja osoitteessa
www.irap.org/safety-insights-explorer
).
Lisätietoa tässä mainituista aiheista sekä monista muista liikennetiloihin liittyvistä näkökohdista löytyy DEKRA:n liikenneturvallisuusraportista 2024 osoitteesta
www.dekra-roadsafety.com
.