Sertifioitu toimintajärjestelmä auttaa Kemas Oy:n kasvussa

07.8.2023

Kemas Oy:llä on yli viiden vuoden kokemus sertifioidun toimintajärjestelmän hyödyistä. Sysäys toimintajärjestelmän sertifiointiin ja kehittämiseen tuli asiakkailta. Sittemmin jatkuva kehittäminen on osoittautunut monin tavoin hyödylliseksi.

Kemas Oy on perheyritys, joka tuottaa mekaanisia kunnossapitotöitä prosessi- ja voimalaitosteollisuudelle. Teräsrakenteet ja purkutyöt sekä omalla konepajalla valmistettavat koneistetut tuotteet ja varaosat sekä hitsaustyöt kuuluvat myös yrityksen tuotepalettiin.
”Meillä on tällä hetkellä sertifioitu toimintajärjestelmä ISO 9001 laatu-, ISO 45001 työterveys- ja turvallisuus- sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmien mukaisesti. Teräsrakenteiden valmistus perustuu EN 1090-1 -standardin mukaiseen laatujärjestelmään sekä EN ISO 3834-2 -standardin täyttävään hitsausjärjestelmään.” kertoo yrityksen toimitusjohtaja Antti Tiihonen.
Usein sysäys toimintajärjestelmien sertifiointiin tulee alihankintatöitä tekevän yrityksen asiakkailta. Niin myös Kemasilla. ”Lähdimme liikkeelle kantavien metallirakenteiden valmistusta koskevasta EN 1090-1 sertifikaatista. Halusimme vastata asiakkaan vaatimuksiin, ei ainoastaan sertifikaatin, vaan myös toiminnan osalta.” Tiihonen jatkaa.

Alkuun työläs prosessi palkitsee

Toimintajärjestelmien kehittäminen on alkuun työläs prosessi. Muun muassa toimintatapojen määrittely, mittarien ja seurannan suunnittelu ja toteuttaminen, dokumentointi ja viestintä täytyy miettiä.
”Työ kyllä palkitsee ja tuottaa hedelmää. Meillä toiminta on muuttunut paljon järjestelmällisemmäksi. Lähdimme kehitystyöhön tarkoituksenmukaisuus edellä – ei sertifikaattia varten, vaan parempaa toimintaa varten.” kertoo Markku Lampila HSEQ-vastaava. ”Myös työntekijöille toimintajärjestelmä on selkiyttänyt toimintaa ja se näkyy ihan kentälläkin. Työntekijät toimivat järjestelmän mukaisesti.” Tiihonen täydentää.
Toimintajärjestelmän sertifiointi tuo johtamiseen ryhtiä. ”Sertifikaatti on ohjenuora, jonka mukaan mennään ja takaa sen, ettei kehitetty järjestelmä jää pöytälaatikkoon, vaan siitä tulee osa arkea. Toiminnan kehittämisestä tulee jatkuva prosessi. Aikaisemmin meiltä puuttui mittarit, mutta nyt ne osoittavat meille sen mitä pitää kehittää ja parantaa.” Lampila jatkaa.
”Muita selkeitä hyötyjä tästä työstä on viestinnän parantuminen organisaatiossa. Sekä tiedottaminen että molemminpuolinen vuorovaikutus työntekijöiden kanssa. Kun tietoa ja tilastoja kertyy, niistä myös viestitään työntekijöille.” Lampila täydentää.

Jatkuva kehittäminen auttaa myös asiakaskentässä ja kasvussa

KEMAS on tehnyt pitkään yhteistyötä UPM:n Kymin paperi- ja sellutehtaan kunnossapitotöissä. Toimintajärjestelmien kehittäminen ja sertifiointi näkyy KEMASin toiminnassa myös asiakkaalle asti.
”Kemasin toiminta on kehittynyt hurjasti. Yhteistyömme alussa me perehdytimme, mutta nykyään Kemasin vaatimukset ja toimet esimerkiksi työturvallisuuden osalta ovat tietyiltä osin tiukemmat kuin meillä.” kertoo UPM:n käynnissäpitoinsinööri Tommi Hellsten. ”Kehittämistyö näkyy kokonaisvaltaisesti. Tehtäviä suunnitellaan ennakkoon, otetaan uusia toimintoja käyttöön ja kehitetään palveluja.” hän jatkaa.
Sertifioidusta toimintajärjestelmästä on hyötyä myös yrityksen kasvuponnisteluissa. ”Haemme koko ajan kasvua uusilta markkinoilta perinteisen prosessiteollisuuden lisäksi. Työterveys- ja turvallisuus- sekä ympäristösertifikaatit ovat sellaisia, että siellä on paljon asiakkaiden arvostamia mittareita. Saamme näistä suoraan sellaista dataa, mistä on hyötyä asiakaskentässä esimerkiksi tarjouksia jätettäessä.” kertoo Tiihonen.

”Haemme koko ajan kasvua uusilta markkinoilta perinteisen prosessiteollisuuden lisäksi. Työterveys- ja turvallisuus- sekä ympäristösertifikaatit ovat sellaisia, että siellä on paljon asiakkaiden arvostamia mittareita. Saamme näistä suoraan sellaista dataa, mistä on hyötyä asiakaskentässä esimerkiksi tarjouksia jätettäessä.”

Antti Tiihonen, Kemas Oy

Sertifiointikumppanin valinnassa hyvä vuorovaikutus on tärkeintä

Toimintajärjestelmien auditointiin ja sertifiointiin liittyy ennakkoluuloja. Auditointien ajatellaan olevan verotarkastuksen kaltaisia byrokraattisia ja painostavia tilaisuuksia. Auditointitilannetta jännitetään kuitenkin turhaan. DEKRAn auditoijilla on aina toimialakokemusta sertifikaattia hakevan asiakkaan alasta ja kykyä keskustella asiakkaan liiketoiminnasta sekä toimia hienotunteisesti asiakkaan toimintaa auditoitaessa.
”Sertifiointikumppanin valinnassa hyvä vuorovaikutus on tärkeää. DEKRAn kanssa yhteistyö on ollut rakentavaa ja vuorovaikutuksessa on saatu viilattua meille hyvä järjestelmä.” Lampila kertoo.
Kemas Oy
Kemas Oy on 1989 perustettu perheyritys, joka tuottaa mekaanisia kunnossapitotöitä prosessi- ja voimalaitosteollisuudelle. Teräsrakenteet ja purkutyöt sekä omalla konepajalla valmistettavat koneistetut tuotteet ja varaosat sekä hitsaustyöt kuuluvat myös yrityksen tuotepalettiin. Yrityksen liikevaihto oli 2022 7,6 MEUR ja henkilöstömäärä 60. Kemasin tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa kuitenkin säilyttäen joustavuuden sekä luotetun kumppanin aseman asiakkaiden mielessä.
Kemas Oy - Teollisuuden huolto- ja kunnossapitotyöt